Een keuze van publicaties over een eenheidsvak levensbeschouwingen.

Nederlandstalig

  • De Groof, S., E. Franck, M.
    Elchardus & D. Kavadias (2010), Burgerschap bij 14-jarigen. Vlaanderen in internationaal perspectief.
    Vlaams eindrapport van de International Civic and Citizenship Education Study
    .
    Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel &
    Onderzoeksgroep SeP “School & Politiek”, Departement Sociologie,
    Universiteit Antwerpen, Brussel & Antwerpen.
  • FOBLETS, M.-C. (ed.) (2010), Rapport van de
    Rondetafels van de Interculturaliteit, Brussel. http://www.interculturalite.be/IMG/pdf/INTERCULT_2010-Nl.pdf
  • LOOBUYCK, P. (2011), De inhoud van het
    eenheidsvak. Wat leerlingen moeten kennen en kunnen in het eenheidsvak over
    levensbeschouwing en filosofie
    , in Narthex, 11, 2: 66-72. http://www.levensbeschouwingen.be/index.php?option=com_content&view=article&id=8:wat-moeten-leerlingen-kennen-en-kunnen&catid=5:curricula&Itemid=6
  • LOOBUYCK, P. (2010), Levensbeschouwelijk
    onderwijs in België. Over de noodzakelijkheid van een eenheidsvak over
    levensbeschouwing en filosofie
    , in Narthex, 10, 6: 10-17.
  • LOOBUYCK, P. & FRANKEN, L. (2009), Het
    schoolpactcompromis in vraag gesteld. Pleidooi voor een nieuw vak over
    levensbeschouwingen en filosofie in het Vlaams onderwijs
    , in T.O.R.B. 44, 1-2: 44-65. http://www.levensbeschouwingen.be/images/stories/50j%20schoolpact%20torb.pdf
  • LOOBUYCK, P. & FANKEN, L. (2009), Pleidooi
    voor een inclusief vak over levensbeschouwing, filosofie en burgerschap
    , in
    Perspectief, 5, 2: 29-32. http://www.sociumi.be/downloadbare_pdf's/pespectief2_09_lr.pdf
  • LOOBUYCK, P. & FRANKEN, L. (2009),
    Schoolpactwet: 50 jaar later, in Samenleving en Politiek, 16, 5: 47-55.
  • Pleidooi voor een landelijke invoering van het vak levensbeschouwing op
    alle middelbare scholen in Nederland door de VDL, de VGL en het PSC HVO
    , 22 maart 2002. http://www.vdlginfo.nl/images/15/105.pdf
  • SCHAUBROECK, K., DEFOORT, P. & CUYPERS, S.E.
    (2007), Tussen droom en daad: de toekomst
    van het filosofie-onderwijs in de Vlaamse middelbare scholen
    , in Pedagogiek, 27, 1: 11-28.                                                                                                                            

http://www.pedagogiek-online.nl/index.php/pedagogiek/article/viewFile/323/322

  • Sercu, L.
    (red.) (2007), Omgaan met multiculturaliteit en religieus pluralisme in het
    onderwijs
    , Acco, Leuven/Voorburg.
  • SEGERS, R. (2010), Levensbeschouwelijke
    diversiteit in het onderwijs. Sleutelconcepten en handvaten voor schoolbeleid
    ,
    vzw Motief, Antwerpen.
  • Ter Avest, K.H. &
    Rietveld-van Wingerden, M.,Van buiten naar
    binnen of van binnen naar buiten? Twee perspectieven op religieuze
    burgerschapsvorming
    , in Ramakers,
    S., Storme, Th., Verstraete, P. & Vlieghe, J. (eds.), De publieke betekenis van pedagogisch denken
    en handelen
    , Amsterdam, SWP, 2010: 83-92.
  • Van Crombrugge, H. &
    Vansieleghem, N. (red.) (2003), Kleur(en) (be)kennen. Onderwijs,
    levensbeschouwing en religie
    , Academia Press, Gent.
  • Verstegen, R.
    (2002), Een nieuw vak over levensbeschouwing en ethiek in het licht van art.
    24 G.W. en de fundamentele rechten en vrijheden?
    , in T.O.R.B., 3:
    271-90.
  • Verstegen, R. (2009). Het schoolpact: een schakel in een lange
    ketting
    in Recht, Religie en Samenleving, 2, 178-197
  • VLOR (2003), Een nieuw vak over ethiek en
    levensbeschouwing in het officieel onderwijs: ‘levensbeschouwelijke oriëntatie’

    (advies AR/PCA/ADV/010), Brussel: Vlor (Algemene Raad), 22 april.http://www.vlor.be/sites/www.vlor.be/files/advies/ar-adv010.pdf

Niet-Nederlandstalig

  • Alberts, W. (2008), Didactics of the Study of Religions. Numen,
    55(2-3), 300-334.
  • ALBERS, W. (2007), Integrative religious education
    in Europe. A study-of-religions approach
    , Walter de Gruyter, Berlin/New
    York.
  • ARNESEN, A.-L. et. al. (2008), Policies and Practices for Teaching
    Sociocultural Diversity. Report on the survey on initial education of teachers
    in sociocultural diversity
    , Council of Europe Publishing, Strasbourg.
  • CARR, D. (2007), Religious
    Education, Religious Literacy and Common Schooling: a Philosophy and History of
    Skewed Reflection
    , in Journal of
    Philosophy of Education
    , 41, 4: 659-673.
  • Cush, D. (2007),
    Should religious studies be part of the compulsory state school curriculum?,
    in British Journal of Religious Education, 29, 3: 217-227.
  • Debray, R. (2002), L’Enseignment
    du fait religieux dans l’école laïque: rapport au Ministre de l’éducation
    nationale
    , Odile Jacob, Paris.
  • FRANKEN, L. & LOOBUYCK, P. (eds.) (2011), Religious Education in a Plural, Secularised Society. A Paradigm Shift, Waxmann, Münster/New York/München/Berlin.
  • Führding, S. (2009), Warum
    Religionswissenschaft? Eine empirische Studie über die Gründe
    Religionswissenschaft zu studieren
    ,
    Marburg: Diagonal-Verlag.
  • HEIMBROCK, H.-G., SCHEILKE, Ch.,
    SCHREINER, P. (eds.), Towards Religious
    Competence. Diversity as a Challenge for Education in Europe
    , LIT Verlag,
    Münster.
  • Jackson
  • Jackson, R. (1997), Religious
    Education, an Interpretive Approach
    , London, Hodder & Stoughton.
  • Jackson,
    R. (2004), Rethinking religious education and plurality. Issues in diversity and
    pedagogy
    ,
    Routledge, London/New York.
  • Jackson, R., Miedema, S.,
    Weisse, W., Willaime J.-P.
    (Eds.), (2007), Religion and Education in Europe. Developments, Contexts and
    Debates.
    (Religious Diversity and Education in Europe, vol. 3), Waxmann
    verlag, Münster.
  • Jackson, R.
    (2008), Teaching about Religions in the Public Sphere: European Policy
    Initiatives and the Interpretive Approach
    , in Numen 55: 151-182.
  • Jackson, R. (2009), The Council of Europe
    and Education about Religious Diversity
    , in British Journal of Religious
    Education
    , 31(2), 85-90.
  • Jensen, T. (1997), Familiar
    and Unfamiliar Challenges to the Study and Teaching of Religions in an
    increasingly religious and multireligious Context, in Holm, N.G. (ed.), The Familiar and the Unfamiliar in the
    World Religions. Challenges for Religious Education Today,
    Åbo, Åbo Akademi
    University: 199-223.
  • Jensen, T. (2011), Why
    Religion Education, as a Matter of Course, ought to be Part of the Public
    School Curriculum
    , in Franken, L.
    & Loobuyck, P. (eds.), Religious Education in a Plural, Secularised
    Society. A Paradigm Shift
    , Waxmann, Münster: ch. 8.
  • Jensen, T. (2008), RS
    based RE in public schools: a must for a secular state
    , in Numen, 55
    (2-3), 123-150.
  • Jensen, T., & Rothstein, M. (eds.). (2000). Secular Theories on Religion:
    Current Perspectives
    . Copenhagen, Museum Tusculanum Press.
  • KARAMOUZIS, P. (2009),
    Religions, Education and Democracy. The
    necessity of inter-religious education in the modern public school system
    ,
    in Politics and Religion, 1, 3:
    111-125.
  • KEAST, J. (ed.) (2007), Religious
    Diversity and Intercultural Education: a Reference Book for Schools
    , Council
    of Europe Publishing, Strasbourg.
  • KNAUTH, Th, JOZSA, D.-P., BERTRAM-TROOST, G., IPGRAVE, J. (eds.)
    (2008), Encountering Religious Pluralism
    in School and Society. A Qualitative Study of Teenage Perspectives in Europe
    ,
    Waxmann, Münster.
  • Kuyk,
    E., et. al. (eds.) (2007), Religious Education in Europe. Situation and
    Current Trends
    , IKO, Oslo.
  • LOOBUYCK, P. & FRANKEN, L. (2011), Toward
    Integrative Religious Education in Belgium and Flanders.
    Challenges
    and opportunities
    , in British Journal for Religious Education, 33, 1: 17-30.
  • LOOBUYCK, P. & FRANKEN, L. (2011), The Challenges of the Paradigm Shift in
    Religious Education
    , in FRANKEN, L. & LOOBUYCK, P. (eds.), Religious Education in a Plural, Secularised
    Society. A Paradigm Shift
    , Waxmann, Münster: 169-176.
  • LOOBUYCK, P. & FRANKEN, L. (2011), Religious Education in Belgium: Historical
    Overview and Current Debates
    , in FRANKEN, L. & LOOBUYCK, P. (eds.), Religious Education in a Plural, Secularised
    Society. A Paradigm Shift
    , Waxmann, Münster: 35-54.
  • Miedema, S., & Bertram-Troost, G.D., Democratic Citizenship and Religious Education:
    Challenges and Perspectives for Schools in the Netherlands
    ,
    in British Journal of Religious
    Education,
    30
    (2008) 2, 123-132.
  • http://www.osce.org/odihr/29154
  • Pépin, L. (2009), Teaching
    about Religions in European School Systems: Policy Issues and Trends - NEF
    Initiative on Religion and Democracy in Europe
    . London: Alliance Publishing
    Trust. http://www.alliancemagazine.org/books/EDUCATION.pdf
  • Schreiner,
    P. (2000) (ed.), Religious education in Europe, Comenius-Institut,
    Münster.
  • Schreiner, P. et al. (eds.) (2002), Committed
    to Europe’s Future: Contributions from Education and Religious Education
    : A
    Reader
    , Münster, CoGREE and
    the Comenius Institute.
  • Smart, N. (1968),
    Secular education and the logic of religion, Faber&Faber, London.
  • VALK, P., BERTRAM-TROOST, G., FRIEDERICI, M., BÉRAUD, C. (eds.)
    (2009), Teenagers' Perspectives on the Role of Religion in their Lives, Schools
    and Societies. A European Quantitative Study, Waxmann, Münster.
  • Ter Avest, K.H. & Miedema, S. (2012), Religious
    Citizenship Education. Towards a new Approach in the post-pillarized Era for
    all Pupils in all Schools in the Netherlands
    , in Vroom, H.M., Sunier, T., Versteeg, P. & Huisman, S. (eds.), Democracy, Culture, and Religion, Amsterdam: Rodopi.
  • Veugelers, W. & Oser, F.K. (eds.) (2003).
    Teaching in Moral and Democratic Education
    , Peter Lang, Bern/New York.
  • Weiße, W. (2004): Dialogischer Religionsunterricht für alle, in Grundschule.
    Zeitschrift für die Grundstufe des Schulwesens mit „Mitteilungen des Grundschulverbandes
    e.V.“, Interkulturelles Lernen im Religionsunterricht
    , 36, 4, 13-15.
  • Weiße, W. (2003): Difference without discrimination: religious education as a field of learning
    for social understanding?
    In: Robert Jackson (Hg.) (2003): International Perspectives on
    Citizenship, Education and Religious Diversity, London, 191-208.
  • Weiße, Wolfram (2002),
    Leitsätze für einen dialogischen und
    ökumenischen Religionsunterricht für Alle in Hamburg
    , in Ders. (Hg.), Wahrheit und Dialog. Theologische Grundlagen
    und Impulse gegenwärtiger Religionspädagogik
    , (Religionspädagogik in einer
    multikulturellen Gesellschaft, 4), Münster: 121-143.
  • WILLIAMS, K., HINGE, H. &
    PERSSON, B.L. (2008), Religion and
    Citizenship Education in Europe
    , (CiCe
    Guidelines on Citizenship Education in a Global Context
    5), London, CiCe. http://www.londonmet.ac.uk/fms/MRSite/Research/cice/pubs/citizenship/citizenship-05.pdf
  • Wynants, B. (2000), Rapport
    introductif portant sur “l’introduction de davantage de philosophie dans
    l’enseignement, que ce soit à court ou à long terme
    , Parlement de la
    Communauté Française, Brussel.
  • ZIEBERTZ,
    H.-G. (2003), Religious Education in a
    Plural Western Society.
    Problems
    and Challenges
    , (themanummer Empirische
    Theologie
    ), LIT verlag, Münster.
































































































Opinieteksten



(sommige zijn te lezen op http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=*PIETERGIL&n=79417)



  • LOOBUYCK, P., Een vak levensbeschouwing
    en filosofie voor iedereen
    , in Liberales, Nieuwsbrief nr. 305 – vrijdag
    25 maart 2011.
    http://www.liberales.be/essays/loobuyckvak
  • LOOBUYCK, P., Weg met zedenleer,
    iedereen zedenleer
    , in De Standaard, 22 maart 2011: p. 27.
  • LOOBUYCK, P., ‘Burgerschap’ moet
    centraal in onderwijs
    , in Filosofie, 21 (2011) 1: 49-50.
  • LOOBUYCK, P., Levensbeschouwelijke
    vakken: arm vrijzinnig Vlaanderen
    in de Geus, 43 (2011) 1: p. 19.
  • LOOBUYCK, P., Hoe de nieuwe Vlaamse ongeletterdheid bestrijden?, in De Morgen, 23 november 2010, p. 14.
  • LOOBUYCK, P., Het schoolpact is
    versleten. Pleidooi voor een eenheidsvak over levensbeschouwing en filosofie
    ,
    in Blauwzuur (LVSV Brussel), 38 (2010) 2: 27-29.
  • LOOBUYCK, P. & FRANKEN, L., Godsdienstonderwijs
    anno 2010. Pluralisme én getuigenis
    , in Alert, 36 (2010), 3: 54-55.
  • DE CLIPPEL, N., LOOBUYCK, P. &
    FRANKEN, L., Breng godsdienstonderwijs bij de tijd, in De Morgen,
    12 mei 2010, p. 26 (ondertekend door een tiental andere academici)
  • LOOBUYCK, P. en FRANKEN, L., Moet een
    leraar godsdienst geloven?
    , in De Standaard, 11 mei 2010, pp. 46-47.
  • LOOBUYCK, P., Pleidooi voor een nieuw schoolpact, in Liberales,
    nieuwsbrief
    250 - Vrijdag 23 oktober 2009 http://www.liberales.be/essays/loobuyckschoolpact
  • LOOBUYCK, P., Het schoolpact is oud en
    versleten
    , in De Morgen 18 september 2009.



















Laatst aangepast ( donderdag, 22 september 2011 13:18 )